دیانامگ

راهنمای کامل خرید سرخ کن

راهنمای کامل خرید سرخ کن

بسیاری از مردم غذاهای سرخ شده را دوست دارند. اگرچه این نوع غذاها با روغن آماده می شود و روغن هم مضرات زیادی دارد. اما باز هم باعث نشده که مردم از خوردن غذهای سرخ کردنی امتناع کنند. علاوه بر ضررهایی که این نوع غذاها بر بدن انسان دارند، آماده کردن آن ها هم سخت و دردساز است. از جمله سختی های آماده کردن این نوع غذاها، پخش شدن بوی روغن سرخ شده در محیط خانه و کثیف شدن اطراف و سطح اجاق گازها می باشد. برای اینکه غذاهای سرخ کردنی را راحت آماده کنیم، از دستگاه سرخ کن استفاده می شود. در این مطلب می‌خواهیم به راهنمای کامل خرید سرخ کن بپردازیم.

تعریف سرخ کن

سرخ کن ها دستگاهی هستند که سرخ کردن مواد غذایی را با سرعت بیشتر و به طور یکنواختی انجام می دهد. که غالبا از یک المنت گرم کننده، یک ظرف توری برای قرار گرفتن مواد غذایی و ظرفی  که روغن در آن ریخته می شود، تشکیل شده است. البته امروزه سرخ کن هایی تولید شده است که برای سرخ کردن مواد غذایی به روغن کم یا حتی بدون روغن نیاز دارند.

در حالت کلی دستگاه های سرخ کن برای سرخ کردن و برشته کردن انواع غذاها و فست فود ها استفاده می شود. در سرخ کن ها  المنت با روغن در ارتباط مستقیم است بنابراین اتلاف انرژی بسیار کم خواهد بود.

از نظر طراحی ظاهری هم، بدنه و سبد سرخ کن ها معمولا از جنس استیل و فولاد نرم ساخته می شوند که معمولا دوام خوبی دارند و به این راحتی ها دچار خردگی نخواهند شد.

انواع سرخ کن

یکی از مواردی که در هنگام خرید سرخ کن بسیار مهم و ضروری است، آشنایی با انواع سرخ کن است تا بر حسب نیاز نوع مناسب را انتخاب کنید. سرخ کن ها بر حسب نوع مصرف به چند نوع  طبقه بندی می شود.

سرخ کن های معمولی یا الکتریکی

سرخ کن های معمولی یکی از متداول ترین نوع سرخ کن ها هستند که از یک المنت و یک محفظه روغن تشکیل شده اند. در واقع  سرخ کن الکتریکی یک مدل از سرخ کن های خانگی ساده و قیمت مناسب است.

اگر می خواهید که در کمترین زمان ممکن، غذای سرخ شده و برشته آماده کنید، این نوع سرخ کن بهترین گزینه برای انتخاب خواهد بود. اما این سرخ کن ها یک عیب بسیار بزرگ دارند، و آن هم این است که برای استفاده از این دستگاه های سرخ کن نیاز به حجم زیادی از روغن است. همچنین  از معایب دیگر این نوع سرخ کن، می توان به عدم حفظ کیفیت غذا و پخش شدن بوی روغن اشاره کرد. به خاطر معایبی که از این نوع سرخ کن گفته شد و مشکلاتی که برای سلامتی دارند، خرید این نوع از سرخ کن توصیه نمی شود.

سرخ کن های بدون روغن یا کم روغن

در این سرخ کن ها روغن به میزان خیلی کم و حتی در برخی موارد اصلا روغن استفاده نمی شود. سرخ شدن در این دستگاه با استفاده از جریان هوای داغ صورت می گیرد. عملکرد این سرخ کن به این ترتیب است که قسمت خارجی مواد غذایی ترد شده و قسمت داخلی آبدار می شود و طعم و مزه غذا بسیار خوشمزه خواهد شد. بنابراین از مزایای این دستگاه علاوه بر استفاده کم روغن که باعث حفظ سلامت افراد می شود، امنیت بالایی آن هم است. از معایت این نوع سرخ کن  قیمت زیاد آن و سرخ نشدن مواد غذایی را گفت.

راهنمای خرید سرخ کن

راهنمای خرید سرخ کن

مینی سرخ کن ها

این نوع سرخ کن ها همانطور که از نامشام مشخص است در اندازه های  کوچک هستند و به سرخ کن های معمولی خیلی شبیه هستند. این نوع سرخ کن در حالی که کوچک هستند ولی تمام ویژگی های یک سرخ کن خوب را دارند.

نکات مهم که قبل از خرید سرخ کن باید بدانید

  • مهمترین و اولین نکته ای که باید در هنگام خرید سرخ کن توجه کنید ظرفیت سرخ کن است. یعنی چه حجم مواد غذایی را بر حسب نیاز و تعداد اعضای خانواده می خواهید با این دستگاه آماده کنید. با این آگاهی، ظرفیت مناسب را می توانید انتخاب کنید. با انتخاب ظرفیت مناسب، در میزان مصرف روغن و انرژی صرفه جویی می شود. برای راهنمایی بیشتر می توان گفت که ظرف های استوانه شکل برای خانواده های پرجمعیت تر و ظرف های چهارگوش برای خانواده های کم جمعیت تر گزینه مناسبی هستند.
  • سرخک ن ها دارای چراغ های هشدار هستند. این دستگاه علاوه بر چراغ خاموش و روشن، چراغ های هشدار رسیدن به دمای مناسب و آماده شد هم هستند. این چراغ ها در زمان استفاده بسیار کمک کننده هستند.
  • برای استفاده راحت از این دستگاه، بهتر است دارای تایمر باشد. تا بتوانید زمان مشخص برای سرخ کردن انواع مواد غذایی را تنظیم کرده و به کارهای دیگرتان برسید.
  • حتما سرخ کن که می خواهید انتخاب کنید، صافی و فیلتر داشته باشد تا تمیز کردن آن آسان شود و همچنین فیلترها مانع از پخش شدن بخار و بوی غذا می شوند.
  • توجه داشته باشید که لایه داخلی ظرف سرخ کن نچسب باشد تا هم نظافت آن راحت باشد و هم میزان ضایعات غذا را کم می کند.
  • در هنگام استفاده از دستگاه سرخ کن حتما تا نیمی از ظرف باید در روغن غوطه ور شود.
  • سبد سرخ کن از دو نوع آسانسوری و دستی است. سبدهای آسانسوری نسبت به مدل دستی زودتر خراب شده و از کار می افتند. بنابراین بهتر است از خرید سرخ کن با ظرف های آسانسوری اجتناب کنید.

راهنمای کامل در هنگام  خرید سرخ کن

رنگ و طراحی ظاهری دستگاه

طراحی و رنگ دستگاه و ست بودن آن با لوازم آشپزخانه یکی از نکات مهم برای خانم ها در هنگام خرید می باشد. سرخ کن ها در رنگ بندی و طرح های مختلف تولید شده اند که با توجه به سلیقه خود می توانید کالای مورد نظر را انتخاب کنید. اما سعی کنید صرفا با توجه به ظاهر دستگاه، از کیفیت آن غافل نشوید.

توان دستگاه

هر چه توان دستگاه سرخ کن بیشتر باشد، روغن زودتر داغ شده و زودتر برای سرخ کردن آماده خواهد شد. معمولا توان سرخ کن‌ها در حدود ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ وات است.

داشتن بدنه عایق

سرخ کنی خوب است که دارای بدنه عایق باشد. بدنه عایق باعث می شود  که با وجود روشن بودن بدنه آنها داغ نشده و بتوانید به راحتی برداشته و آسیبی به دستتان وارد نشود.

فیلتر دستگاه

وظیفه فیلتر در دستگاه های سرخ کن، جلوگیری از پخش بوی ناشی از سرخ کردن غذا است. این فیلتر معمولا به مرور زمان خراب خواهد شد. بنابراین بهتر است دستگاهی که دارای فیلتر قابل تعویض باشد، تهیه کنید.

ترموستات داخلی

وظیفه ترموستات، تنظیم درجه حرارت روغن است. یعنی هر وقت دمای روغن خیلی کم یا زیاد شد، ترموستات درجه حرارت را تنظیم می کند.

داشتن هشداردهنده تعویض روغن

سعی کنید سرخ کنی را خریداری کنید که هشداردهنده برای تعویض روغن را داشته باشد. یعنی اینکه وقتی روغن بیش‌ از حد قهوه‌ای یا سوخته شد، دستگاه قابلیت این را داشته باشد که به شما هشدار دهد.

جمع‌بندی

امروزه برای راحتی در سرخ کردن غذاها و همچنین حفظ سلامتی، سرخ‌کن یکی از وسایل مهم آشپزخانه محسوب می شود. در این مطلب سغی شد راهنمای کامل خرید سرخ کن برایتان گفته شود تا انتخاب خوبی داشته باشید.

 

جهت اطلاع از تخفیف های سایت دیاناکالا و دریافت کد تخفیف به اینستاگرام و تلگرام ما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *