دیانامگ

مهمترین نکاتی که قبل از خرید مخلوط کن باید بدانیم

مهمترین نکاتی که قبل از خرید مخلوط کن باید بدانیم

دستگاه مخلوط کن خوب یکی از کاربردی ترین لوازم آشپزخانه است. از این دستگاه برای مخلوط کردن هر چیزی بخصوص میوه‌ها باهم یا مخلوط کردن بستنی با انواع میوه استفاده می شود. همچنین برای تهیه سوپ، سس، غذای کودک، قابلیت خرد کردن انواع سبزیجات و یخ استفاده می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مخلوط کن های مختلف با کارایی متفاوت تولید می شوند و انتخاب و خرید مخلوط کن خوب قدری مشکل شده است. این دستگاه انواع مختلف دارد. هنگام خرید این نوع دستگاه دقت کنید، اگر نیازی به مخلوط کن‌های چندکاره ندارید، بهتر است در هزینه صرفه جویی کنید و مخلوط کن‌های تک کاره تهیه کنید. در این مقاله سعی می کنیم مهمترین نکاتی که قبل از خرید مخلوط کن باید بدانیم، را بررسی می‌کنیم.

انواع دستگاه مخلوط کن

به طور کلی دو نوع مخلوط کن در بازار لوازم خانگی وجود دارد.

مخلوط کن چند کاره

مخلوط کن‌های چند کاره همان طور که از نامش مشخص است، دارای سه قسمت است که سه کار مهم را در آشپزخانه انجام می دهند. این مدل مخلوط کن‌ها دارای یک پایه اصلی است که با استفاده از قطعات مختلف که همراه پایه اصلی ارائه می شود می تواند کارهایی چون میکسر، خرد کن و یا آسیاب کردن را انجام دهد.

مخلوط کن یک کاره

این نوع مخلوط کن یک کاره است. این مدل مخلوط کن‌ها بر روی بدنه اصلی، یک ظرف پارچ مانند که از جنس شیشه یا پلاستیک فشرده دارند که به عنوان دستگاه آبمیوه گیری از آن استفاده می کنند. یه طور کلی این مدل مخلوط کن، یک آبمیوه گیری قوی و قدرتمند است.

علاوه بر انواع مخلوط کن که اشاره کردیم برخی از مخلوط کن ها وجود دارد که بر حسب عملکرد و کارایی متفاوت است. در ادامه چهار نوع مخلوط کن را بررسی می کنیم که هرکدام ویژگی‌ها و عملکرد مخصوص به خود را دارند.

انواع دستگاه مخلوط کن بر اساس عملکرد

مخلوط کن معمولی (Conventional)

این نوع از مخلوط‌ کن‌‌ها برای کارهای روزانه مانند درست کردن شیرموز و مخلوط کردن و خرد کردن تکه‌های میوه‌ها و سبزیجات کاربرد دارد. این نوع مخلوط‌کن‌ ها رایج‌ترین نوع موجود در بازار است و از نظر قیمت در حد متوسط هستند و بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می شود.

مهمترین نکاتی که قبل از خرید مخلوط کن باید بدانیم

دستگاه مخلوط کن معمولی (Conventional)

مخلوط کن پریمیوم (Premium)

از این نوع مخلوط کن برای خرد کردن مواد اولیه تا درست کردن و گرم نگه داشتن سوپ استفاده می کنند. همچنین برای درست کردن کره از مغزیجات مثل کره بادام کاربرد دارد. در قسمت زیرین این مخلوط کن‌ ها یک سیستم گرم‌کن تعبیه شده که این قابلیت را دارد که موادی که در این دستگاه مخلوط شده را بپزد. قیمت این نوع مخلوط کن با توجه به کارکردی که دارد بالا است.

مخلوط کن پریمیوم (Premium)

مخلوط کن پریمیوم (Premium)

مخلوط کن شخصی (Personal)

این نوع مخلوط‌کن ها قدرت نسبتا کمی دارد و مناسب کارهای سبک‌تر هستند. بنابراین از لحاظ قیمت ارزان تر از بقیه است. این مخلوط کن مناسب کسانی است که دوست دارند مخلوط‌کن خود را در جاهای مختلف همراه خود داشته باشند. مثلا ورزشکارانی که قبل و بعد از ورزش‌ در باشگاه قصد دارند از مخلوط مواد غذایی انرژی‌زا و یا پروتئین دار بهره ببرند.

مخلوط کن شخصی (Personal)

مخلوط کن شخصی (Personal)

مخلوط کن میله‌ای (Immersion)

این مخلوط‌ کن ها ظرف نگه‌دارنده مواد ندارند و تیغه‌های آن‌ها در انتهای مخلوط کن نقش خرد کردن و هم زدن مواد اولیه را دارند. این مدل مخلوط کن از نظر قیمت کمتر از مخلوط کن های معمولی هستند.

ویژگی‌های یک مخلوط کن خوب

یک مخلوط کن اگر ویژگی های زیر را داشته باشد، تبدیل به یک دستگاه ایده آل در آشپزخانه می شود. این ویژگی ها از مهمترین نکاتی است که قبل از خرید مخلوط کن باید بدانیم و عبارتند از:

  • سنگین نباشد.
  • پارچ های پلاستیکی بهتر از پارچ های شیشه‌ای هستند.
  • دکمه چرخشی کنترل سرعت کار کردن با دستگاه را راحت تر می کند.
  • مخلوط کن های با میزان سر و صدای کمتر یک ویژگی بسیار ایده آل برای این دستگاه است.
  • مخلوط کن‌هایی که تیغه‌های چهار لبه عمودی و افقی دارند،مواد خوراکی ته نشین شده را نیز مخلوط خواهند کرد.
  • هر چه قدرت موتور دستگاه بیشتر باشد کارایی آن در آسیاب شدن و مخلوط کردن مواد خوراکی بهتر خواهد بود.
  • یکی از ویژگی های ایده آل برای دستگاه مخلوط کن این است که بتوان بیشتر قطعات مخلوط کن را جدا کرد تا قابلیت شستشو داشته باشد.
  • داشتن قفل ایمنی هم بسیار حائز اهمیت است. دستگاه هنگامی که پارچ به درستی روی پایه سوار نشده، روشن نمی شود و از خطرات احتمالی جلوگیری می کند.

قطعات مخلوط کن

در ادامه اطلاعاتی در مورد قطعات مخلوط کن ارائه می دهیم که قبل خرید بهتر است بدانید.

جنس بدنه دستگاه

از نکاتی که هنگام خرید مخلوط کن باید به آن توجه کرد، جنس بدنه مخلوط کن است. جنس بدنه این دستگاه از استیل و یا پلاستیک فشرده یا آلومینیوم ساخته شده است. که هر کدام از آن ها مزایا و معایبی دارند. اما در حالت کلی بدنه آلومینیومی در حالی که سنگین تر از جنس پلاستیکی و استیل است، اما در برابر ضربه و آسیب های فیزیکی مقاوم تر می باشند.

تیغه های دستگاه

توجه به کیفیت تیغه‌ها در خرید مخلوط کن بسیار مورد اهمیت است. جنس این تیغه ها باید از استیل ضد زنگ و بسیار محکم باشد چرا که در این دستگاه‌ها موادغذایی سفت خرد می شود.

جنس و ظرفیت پارچ دستگاه

جنس پارچ و ظرفیت آن از نکاتی است که در هنگام خرید مخلوط کن باید مدنظر قرار بگیرد. پارچ دستگاه مخلوط کن در دو جنس شیشه و پلاستیک تولید می شود. که هر کدام حسن و معایبی دارند. مثلا  پارچ های پلاستیکی در حالی که سبک هستند و مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارند اما ممکن است با گذشت زمان، به تدریج تغییر رنگ داده و رنگ سفید و شفاف آن به زردی و کدری تبدیل شود. اما جنس شیشه سنگین تر بوده و  از دوام بیشتری برخوردار است و در اثر گذر زمان و استفاده‌های طولانی مدت دچار تغییر رنگ نخواهد شد.

مورد دیگر در مورد پارچ دستگاه های مخلوط کن، میزان ظرفیت آن ها است. شما می توانید مناسب با تعداد افراد خانواده، ظرفیت مورد نظر خود را تهیه کنید.

فیلتر مخلوط کن

فیلتر وسیله ای است که در این دستگاه مانع از ورود هسته و پالپ به درون آبمیوه می شود. و باعث می شود تا آبمیوه ای بدون دانه و تفاله داشته باشید.

قفل ایمنی دستگاه

امروزه توجه به امنیت دستگاه های برقی بسیار مهم است. قفل ایمنی مخلوط کن ها هم از این مستثنی نیست. قفل ایمنی در مخلوط کن به این صورت است که اگر پارچ بر روی مخلوط کن درست قرار نگرفته باشد، دستگاه روشن نمی شود.

داشتن درپوش محصول

در این نوع دستگاه، دریچه‌ای بر روی درب پارچ قرار داده شده است که بدون متوقف کردن دستگاه، از بالا و بصورت کاملا ایمن مواد جدید را می توانید به محتویات داخل پارچ اضافه کنید.

موارد مهم در نگهداری و امنیت دستگاه مخلوط ‌کن

  • اول اینکه بدنه دستگاه را هرگز با آب تمیز نشوئید، چرا که موتور دستگاه آسیب جدی می بیند.
  • قطعات دستگاه را بعد از شستشو، با دستمال نرم خشک نمائید.
  • مواد سخت و سفت درون مخلوط کن نریزید چون به تیغه‌ها صدمه می زند.
  • نباید طولانی مدت از دستگاه استفاده کرد. بهتر است پس از مدت کوتاهی، دستگاه را خاموش کنید.
  • وقتی که دستگاه مخلوط‌کن درحال کار است، با قاشق یا چاقو مواد آن را هم نزنید. این کار ممکن است به تیغه برخورد کند که بسیار خطرناک است.
  • هنگام کار با دستگاه، ۸۰ درصد از ظرفیت پارچ را پر کنید. با این کار، از ریزش و هدر رفت مواد جلوگیری می شود. همچنین موتور دستگاه هم آسیب نخواهد دید.
نتیجه گیری

اگر علاقه زیادی به درست کردن انواع نوشیدنی‌های دلچسب دارید، مخلوط کن می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. اما هنگام خرید به مهمترین نکاتی که قبل از خرید مخلوط کن باید بدانیم و در این مطلب گفته شد، توجه داشته باشید. امیدواریم این مطلب تا حدی یاریتان کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

جهت اطلاع از تخفیف های سایت دیاناکالا و دریافت کد تخفیف به اینستاگرام و تلگرام ما مراجعه کنید

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *