دیانامگ

مهم ترین تفاوت مایکروفر و مایکرویو

مهم ترین تفاوت مایکروفر و مایکرویو

یکی از سوال هایی که در هنگام خرید مایکرویو و مایکروفر بسیار پرسیده می شود، تفاوت بین این دو دستگاه است. اصلی ترین دلیل این سوال، شباهت اسمی و تا حدودی کارایی این دو وسیله خانگی است. اما اگر نگاهی به مشخصات این دو محصول بیندازیم، تفاوت های بین آن ها را خواهیم فهمید. در ادامه مطلب از دیاناکالا در مورد تفاوت مایکرویو و مایکروفر صحبت خواهیم کرد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مایکرویو چیست؟

مایکرویو یکی از آشناترین دستگاه ها برای گرم نمودن غذا می باشد. که امروزه به یکی از وسایل مهم در آشپزخانه تبدیل شده است. با خرید مایکرویو می تواند با سرعت بخشیدن به کارها در وقت صرفه جویی کند. همین دلیل باعث محبوبیت مایکروویو در بین خانواده ها شده است.

مایکروویو چگونه کار می کند؟

مایکرویو نوعی تابش الکترو مغناطیسی با طول موج 1 متر تا 1 میلی متر یا فرکانس بین ۳۰۰ مگاهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز است. این دستگاه با استفاده از طول موج های کوتاه غذا ها را گرم می کند. امواج به کار گرفته در مایکروویو، می تواند جذب، منعکس و یا از آن عبور کند.

یعنی اگر ظرف پلاستیکی در داخل دستگاه قرار دهید، ظرف سالم خواهد ماند و محتوای داخل آن به خوبی گرم خواهد شد. موادی مانند گوشت و غذا امواج را جذب خود می کنند. و این کار باعث گرم شدن و پختن غذا می شود. و البته خوب است بدانید که ظروف فلزی نیز امواج را منعکس می کنند.

نوع جدید از مایکرویو‌ها در بازار دیده می شود، که به آن مایکرویو گریل دار گویند. این دستگاه پرتو ‌های الکترو مغناطیسی را با قدرت بیشتری ساطع می کند. این کار باعث می شود پخت غذا با سرعت بیشتری انجام شود.

منظور از پیشوند micro در مایکروویو!

به دلیل پیشوند micro در مایکرویو (microwave)؛ افرادی فکر می کنند که این کلمه نشان دهنده کوچک بودن این دستگاه ها است. در صورتی که این تفکر اشتباه است و برعکس نشان دهنده ریز بودن طول امواج در این وسیله می باشد. این موضوع کمک می کند تا انتقال امواج به داخل مواد غذایی با سرعت بیشتری انجام شود. و غذا در کمترین زمان ممکن آماده گردد.

خرید مایکرویو

مایکروفر

مایکروفر یک دستگاه چندکاره است که همه قابلیت های مایکروویو را دارا می باشد و چندین عملکرد را ارائه می دهد. مایکروفر به وسیله المنت هایی که در آن تعبیه شده، در محیط بسته گرما ایجاد کرده. و با سرعت کمتری در مقایسه با مایکرویو مواد غذایی را گرم یا می پزد. البته باید ذکر کنیم کیفیت غذا در مایکروفر مطلوب تر از مایکروویو خواهد بود.

تفاوت مایکرویو با مایکروفر

قصد افراد از خرید مایکروفر و مایکرویو پخت غذا در سریع ترین زمان ممکن است. شاید به دلیل شباهت نام، افراد تفاوتی بین این دو قائل نباشند. اما این دو دستگاه، از نظر عملکرد و کارایی با یکدیگر متفاوت هستند. و برای رفع نیاز ‌های مختلف تولید شده اند.

سیستم گرمایشی

از بزرگ ترین تفاوت های مایکرویو و مایکروفر ، سیستم های گرمایشی آن ها می باشد. گرم کردن غذا در مایکروویو با استفاده از المنت و اشعه های لیزری با امواج کوتاه است. در صورتی که مایکروفر فقط دارای المنت است و زمان بیشتری برای گرم کردن غذا ها نیاز دارد.

زمان پخت و پز

به دلیل نحوه کارکرد دستگاه ها مایکرویو با استفاده از امواج کوتاه، غذا را در کمترین مدت زمان می پزد. اما اگر حجم غذا داخل دستگاه زیاد باشد. این زمان کم می تواند سبب خام یا سرد ماندن بخش هایی از مواد غذایی شود. و پخت و پز به صورت درست انجام نگیرد.

اما مایکروفر به زمان بیشتری برای آماده کردن غذا نیاز دارد و همینطور گرمای بیشتری را نیز تولید می کند. این عوامل دلیلی است که آماده شدن غذا در مایکروفر طولانی تر است. ولی مواد غذایی به صورت کامل مغز پخت و برشته می شود.

عوارض احتمالی

شایعات زیادی درباره عوارض استفاده از مایکرویو بیان شده است. که این مورد به یکی از تفاوت های بین این دو دستگاه تبدیل شده است. برخی معتقدند پخت و پز با مایکرویو، مواد مغذی بیشتری را در غذا از بین می برد. برای نمونه طبق تحقیقات به عمل آمده، آنتی اکسیدان کلم بروکلی پخته شده در مایکرویو حدود ۸۰ ٪ و در دستگاه بخارپز در حدود ۱۰ ٪ از بین خواهد رفت.

عده ای نیز بر این عقیده هستند که، با استفاده از مایکرویو، احتمال ابتلا به سرطان در افراد بیشتر می شود. دلیل این موضوع، استفاده از برخی ظروف غذایی است. که با داغ شدن و حرارت دیدن در دستگاه، سرطان زا می ‌شوند.

اما در مورد مایکروفر، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، این روش آماده نمودن غذا، می تواند مواد مغذی و بافت غذا را حفظ نماید و ضرری برای افراد ندارد.

قابلیت های بیشتر

دستگاه مایکرویو تنها برای گرم کردن غذاها استفاده می شود. اما مایکروفر تمام عملکرد های مایکرویو را داشته و همچنین امکان پخت و پز را برای خانواده ها ممکن می کند.

مهم ترین تفاوت مایکروفر و مایکرویو

پخت غذا با مایکروفر بهتر است یا مایکرویو؟

مایکروفر های جدیدی ساخته شده که با استفاده از فن فضای داخلی دستگاه را گرم می کنند. که این کار باعث بالا رفتن قدرت حرارت دهی دستگاه می شود. این دمای بالا باعث می شود مواد غذایی کاملا پخته و لطیف شود و لایه بیرونی آن را ترد می شود. مایکروفر ‌ها گزینه بسیار عالی برای پخت نان و کیک هستند. چون به صورت یکدست و یکنواخت آن را می پزد.

اما مایکرویو معمولی با برخورد امواج به مولکول های آب موجود در غذا باعث گرم شدن آن ها می کند. و به دلیل قدرت حرارتی پایین، بهترین گزینه برای گرم کردن مجدد غذا می باشند. در مایکرویو نمی توان غذا را پخت، اما می توان برای آماده کردن وعده های غذایی نیمه پخته مانند پاستا، پاپکورن یا داغ کردن شیر مورد استفاده قرار داد. مایکرویوها کاربری آسانی دارند و در قیاس با مایکروفر ‌ها مصرف انرژی پایین تری دارند.

ظروف مناسب مایکروویو و مایکروفر

با وجود تفاوت های زیاد مایکرویو و مایکروفر ، اما قانون یکسانی درباره ظروف مناسب برای استفاده دارند. ظروف شیشه ای یا پلاستیک باعث عبور پرتو الکترو مغناطیسی مایکرویو می شود. و این گرما توسط مواد غذایی جذب می شود.

اما ظروف فلزی به دلیل منعکس کردن امواج در داخل دستگاه، باعث آسیب شدید به قطعات مایکرویو می شود. این قانون در مورد مایکروفر نیز صادق است. و نباید از ظروف فلزی درون مایکروفر استفاده نمود، چون باعث جرقه دستگاه و از کار افتادن آن می شود.

نکاتی در باره انتخاب ظروف مناسب

  • اگر غذا درون فویل آلومینیومی قرار دارد، باید فویل برداشته شود و غذا بدون آن درون دستگاه قرار گیرد. چون فویل مانند ظرف فلزی باعث انتشار پرتو ها و گاهی اوقات آتش سوزی می شود.
  • در زمان خرید ظرف پلاستیکی دقت نمایید که ظروف مخصوص مایکرویو را تهیه نمایید. قرار دادن ظروف پلاستیکی معمولی درون دستگاه، باعث آب شدن ظرف خواهد شد.
  • بعضی افراد ظروف پیرکس را انتخاب مناسبی برای مایکرویو می دانند. اما اگر ظروف پیرکس هم زیاد داغ شود، ممکن است داخل مایکرویو شکسته شوند.

کلام آخر

ما در این مطلب سعی کردیم نکات مهم درباره تفاوت مایکروفر و مایکرویو را بیان کنیم. تا کمکی برای انتخاب و خرید مایکرویو و مایکروفر مناسب باشد. از جمله محصولاتی که در سایت کایاناکالا به مشتریان عرضه می شود انواع مختلف مایکروفر و مایکرویو است. شما می توانید کالای موردنظر خود را بررسی و با در نظر داشتن تفاوت مایکروویو و ماکروفر. در نهایت بهترین محصول را انتخاب کنید.

مایکروفر ال جی LG-3884

مایکروویو میدیا مدل AG930ANC

مایکروویو کنوود مدل MWL 311

مایکروفر سولاردام المنتی جنرال مدل GE-9805

جهت اطلاع از تخفیف های سایت دیاناکالا و دریافت کد تخفیف به اینستاگرام و تلگرام ما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *