دیانامگ

مزایا و معایب قابلمه های تفلون

قابلمه تفلون

در گذشته های دور تنوع در وسایل و ظروف مخصوص به پخت و پز و آشپزی بسیار کم تر از اکنون بوده است. قابلمه های رویی، چدنی، مسی و… بیش ترین استفاده را برای آشپزی در زمان های قدیم داشته اند. اما امروزه این ظروفی خاص از جنسی نچسب، به نام تفلون، وارد بازار های فروش شده است. قابلمه تفلون آشپزی را ساده تر می کند. این ظرف ها مشخصات و مزایا و معایبی دارند، که با هم آن ها را در این مقاله از سایت دیاناکالا بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

اساس ماده تفلون چیست؟

پُلی تترافلوئورو اتیلن یا نام اختصاری آن PTFE یکی از انواع فلوئورو پلیمر است که مصنوعی بوده و کاربرد های بسیاری دارد. این ماده را با نام تجاری تفلون در بازار های پخش و فروش ارائه می دهند و از آن ها محصولات بسیاری را تولید می کنند. انواع آن ها در دسته های مختلفی جای می گیرند. یکی از آن ها تفلون بکر است، که در آن مواد بازیافتی وجود ندارند. همچنین برخی انواع آن ها را به عنوان تفلون های رده ی مکانیکی می شناسند. از تفلون های بکر بیش تر در صنایع داروسازی استفاده می شود که مورد تایید وزارت غذا و دارو آمریکا هستند.

کاربرد های این ماده بیش تر در تولید کابل ها، استفاده های هوا و فضا و … می باشد. استفاده از آن ها به سبب دارا بودن خاصیت دی الکتریکی در این زمینه ها رایح است. در صنایع مختلف از آن ها به سبب ضریب اصطکاکی بالایی که دارند، بسیار بهره برده می شود. استفاده از آن ها در ساخت ظروف آشپزخانه ای نیز یکی از پر کاربردترین مصارف آن است.

این ظرف ها خاصیت نچسبی دارند. همچنین به دلیل این که در برابر برخی مواد اسیدی مقاومت بالایی دارند، از آن ها در راستای تولید برخی ظرف های نگهدارنده اسید نیز استفاده می کنند. این ماده با ارزش در سال 1938 به طور تصادفی کشف شده است. این ماده در سال 1941 به ثبت تجاری رسید و خرید و فروش آن در بازار های بین المللی رواج یافت. از آن زمان تا کنون در صنایع مختلفی همچون انواع قابلمه مورد استفاده است.

قابلمه چیست؟

هر بانویی در منزل خود، ساعات زیادی را در آشپزخانه صرف می کند. به همین سبب باید برای این محیط به دنبال برخی عناصر تشکیل دهنده نیز باشند که آشپزخانه آن ها را تکمیل کند. در زمینه دکوراسیون آشپزخانه نیز وجود برخی ظروف و عناصر تشکیل دهنده اهمیت بسیار بالایی دارد. در این زمینه، قابلمه یکی از اجزای اساسی هر آشپزخانه است که کیفیت پخت و پز در آن تضمین می شود. قابلمه ها به دلیل ارتفاع بلندی که دارند، پخت غذا ها را در مدت طولانی میسر می کنند. از انواع قابلمه ها برای پخت و آماده سازی برنج و خورشت و… بهره می برند. از قدیمی ترین قابلمه های ایرانی، انواع قابلمه سنگی است که از گذشته تا کنون بسیار پر کاربرد بوده است.

مزایای ظروف و انواع قابلمه تفلون

انواع قابلمه تفلون دارای مزیت های زیر است. به سبب وجود چنین ویژگی هایی بسیار مورد استقبال آشپز های حرفه ای و بانوان خانه دار هستند:

  • این ظرف ها نچسب هستند. غذا ها در حین پخت به آن ها نمی چسبند و آسیبی به دیواره ظرف ها نیز وارد نمی شود. به همین سبب ساعات آشپزی شما بسیار لذت بخش تر خواهد شد و با آن ها روند کار پخت و پز سریع تر و آسان تر صورت می گیرد. قابلمه تفلون، از موادی پلیمری تشکیل شده است که رویه فلزی آن را پوشانده است.
  • این ماده در برابر اسید های مختلف مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • قابلمه تفلون عایق الکتریسیته است.
  • مقاومت آن ها در برابر حرارت بسیار بالا است و اگر طولانی مدت بر روی اجاق گاز از آن استفاده شود، هرگز آسیب یا خللی به بدنه آن وارد نمی شود.
  • مسمویت غذایی در آن ها هرگز بروز نمی یابد. این قابلمه ها هرگز غذا ها را آلوده به مواد مسموم نکرده و از نظر شیمیایی بی اثر هستند.
  • اگر قرار است، غذا ها را آرام پزی کنید، بهترین انتخاب برای پخت و پز شما، قابلمه تفلون است.
  • یک ویژگی اساسی این قابلمه ها، به ویژه در نسل های جدید تر آن، وزن های سبکی است که دارا می باشند. هر چه هم ابعاد آن بزرگ باشد، باز هم وزن های سبکی دارند و این موضوع یک مزیت اساسی در آن ها محسوب می شود.

تفلون

معایب قابلمه تفلون را بشناسید!

  • در صورت بروز کوچک ترین خط و خشی بر روی این ظرف ها باید از پخت و پز غذا ها در آن ها خودداری کرد. دلیل آن این است که این خط و خش ها، امکان آزاد سازی مواد شیمیایی ساختار پلیمری آن ها را فراهم کرده. و به این ترتیب خوراک های ما مسموم شده و آسیب زا خواهند شد.
  • ایجاد بیماری های تنفسی در استفاده از این نوع قابلمه ها، یکی از مضرات آن ها است. اگر دمای این ظرف ها بیش از حد بالا برود، ماده پوشاننده آن ها، تجزیه می شود و در اثر این فرایند، 15 مدل بخار و ذرات سمی آزاد سازی می شوند. این مواد سمی بوده و منجر به بروز برخی سرطان ها در بدن می شوند. اگر دمای آن بیش تر از 260 درجه شود، گاز هایی از آن متساعد می شود که در صورت استنشاق آن ها، سرماخوردگی های تفلونی بروز پیدا می کنند. این بیماری با علائمی چون سردرد، تب و سرفه و… همراه است.
  • اگر ذرات این ظرف از کف آن جداسازی شده و به بدن راه یابند، منجر به اختلالاتی چون جهش های ژنتیکی، سرطان های پروستات، سرطان کبد و … می شوند.
  • استفاده از انواع قابلمه تفلون غیر استاندارد، منجر به بروز مسمومیت های بارداری می شود. همچنین مغز نوزاد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی در این قسمت ایجاد می شود.
  • این مواد به محیط زیست آسیب می رسانند. از آن جا که تجزیه ناپذیر بوده و بسیار سخت هستند، طبیعت را در گذر زمان دچار اختلالاتی می کنند.
  • مشکلاتی چون کوتاهی قد، اختلالات کم خونی و… نیز از مضرات استفاده مداوم از آن ها است.

 راهنمای استفاده مفید از ظروف و انواع قابلمه تفلون

برای این که معایب شرح داده شده در قسمت پیشین را از این ظرف ها دریافت نکنید، بهترین راه این است که انواع تفلون های استاندارد موجود در بازار را خریداری کنید. برخی از انواع قابلمه تفلون را در آزمایشگاه های مختلف، تست کرده و مورد بررسی قرار می دهند. کیفیت این محصولات تایید می شود و کم تر نیز آسیب زا خواهند بود. همچنین در حین شست و شوی آن ها نیز دقت داشته باشید، که کف آن خش برندارد. از اسکاچ یا سیم های ظرف شویی سخت برای تمیز کردن آن ها استفاده نکنید!

یکی از راه های استفاده مناسب از این ظرف ها، این است که مراقب دما و حرارت در حین آشپزی باشید، پخت و پز را در آن ها با دمای مناسب انجام دهید. پیش از آن که به آشپزی در این ظرف ها بپردازید، بهتر است که آن ها را با کمی مایع ظرفشویی و آب داغ شست و شو دهید، سپس کف آن ها را آغشته به روغن کنید و سپس در قابلمه تفلون به آشپزی بپردازید.

بهترین مدل های قابلمه‌ تفلون

نکات ایمنی برای استفاده از ظروف تفلون

  • از این ظرف ها برای تهیه خوراک بچه استفاده نکنید. ریسک این کار بالا است!
  • همچنین اگر قصد آماده سازی سوپ یا غذا های مایع را دارید، می توانید از ظرف های دیگری استفاده کنید! این خوراک ها نیازی به خاصیت نچسب بودن قابلمه ندارند، پس لزومی به استفاده از قابلمه تفلون برای آن ها نیست.
  • همچنین کف آن ها را با یک ابر نرم تمیز کنید.
  • در حین استفاده از این محصولات برای آشپزی، از تهویه مناسب هوا اطمینان حاصل کرده و هود را روشن کنید.
  • اجسام تیز و برنده را با کف قابلمه تفلون خود تماس ندهید.
  • نکته حائز اهمیت دیگر در رابطه با این قابلمه ها، این است که پس از اتمام پخت و پز با آن ها، بلافاصله، قابلمه را با آب سرد تماس ندهید. در این زمان دمای قابلمه بالا است و در صورتی که به آب سرد برخورد کند، فعل و انفعالات شیمیایی آسیب زایی در آن ها و روکش پلیمری شان صورت می گیرد.
  • نکته مهم دیگر درباره این ظروف، این که هرگز برای نگهداری طولانی مدت از غذا ها از این ظروف استفاده نکنید و مواد غذایی را طولانی مدت در آن ها قرار ندهید.

شرکت های معتبر ارائه دهنده تفلون در جهان

  • شرکت معتبر دو پونت که به ارائه انواع تفلون می پردازد و با روش جنیکس آن ها را تولید می کند.
  • کمپانی Ilag در کشور سوئییس نیز یکی از ارائه دهندگان مواد تفلونی است.
  • Whitford در کشور ایتالیا که خدمات ارزنده ای نیز در این زمینه ارائه کرده است.
  • Greblon در کشور آلمان این محصولات را در خطوط تولیدی گسترده ای عرضه می کند.
  • Pfluon در چین نیز در این دسته جای می گیرد.
  • جالب است، بدانید که یک کمپانی ایرانی نیز به ارائه انواع مواد تفلونی می پردازد. نام تجاری آن ره فلون است.

مزایای تفلو‌ن

فرایند بازسازی یک قابلمه تفلون

گاهی مشاهده می شود که پس از استفاده طولانی مدت از یک قابلمه تفلون پوشش رویه آن دچار اختلالاتی شده و به مرور زمان آسیب می بنید. در چنین شرایطی با هر بار آشپزی در این قابلمه ها، در واقع به مصرف تفلون های کف آن می پردازید و آن ها را به همراه غذای خود میل می کنید، که خب مسلما آسیب هایی برای بدن شما به همراه دارد. همچنین در این صورت دیگر غذا های نیز به خوبی در قابلمه تفلون آسیب دیده طبخ نمی شوند و ظرف، خاصیت چسبندگی خود را نیز از دست می دهد.

از آن جا که قیمت این ظرف ها نیز در بازار های کنونی قدری بالا است، نمی توان با هر آسیب یا خط و خشی بر روی این محصولات، آن ها را دور انداخت و جایگزین کرد، به همین سبب برخی راه حل ها را برای از بین بردن این آسیب ها به کف قابلمه تفلون، ایجاد کرده اند.

در چنین شرایطی به بازسازی قابلمه تفلون می پردازند و آن را به روش های مختلفی ترمیم می کنند. مراحل بازسازی یک قابلمه تفلون  به شرح زیر می باشند:

” ابتدا پوشش تفلونی فرسوده را از بین می برند، و داخل ظرف و رنگ بیرون ظرف را در صورت وجود هر آسیب یا خراشی در آن پاک می کنند؛ سپس پوششی دولایه از تفلون بر روی آن ایجاد می کنند. همچنین در ادامه رنگ آسیب دیده بدنه را نیز اجرا می کنند. شما در بازسازی قابلمه تفلون خود قادر خواهید بود که رنگ جدیدی بر بدنه آن بزنید و برای خود در آشپزخانه تنوع ایجاد کنید”

بهترین مدل های قابلمه تفلون

مدت های مدیدی است که بحث فراوانی بر سر جنس انواع قابلمه تفلون صورت می گیرد. صحبت های ضد و نقیضی در رابطه با آن ها در جریان است؛ عده ای آن ها را مخل سلامتی می دانند، برخی آن ها را بی تاثیر از نظر شیمیایی به شمار می آروند، با وجود همه انتقاد های وارده، این ظرف ها همچنان بسیار پر طرفدار هستند. استفاده از آن ها مصرف روغن را به حداقل می رساند که برای سلامت افراد بسیار پر فایده است. ما در این بخش از سایت دیاناکالا  می خواهیم برخی از مطرح ترین و برجسته ترین مدل های قابلمه تفلون را برای شما شرح دهیم که با آن ها می توانید، از استاندارد های لازم در حین آشپزی خود بهره برید.:

سرویس قابلمه 6 پارچه جی اس دبلیو مدل 439312

این قابلمه تفلون زیبایی خاصی برای محیط آشپزخانه شما به همراه می آورد. روکش تفلونی آن قرمز رنگ است و سیلیکونی می باشد. همچنین ساختار عایق و بادوامی دارد. چند لایه در رویه آن به کار برده شده است. این قابلمه های شیک، فضای کمی را در آشپزخانه شما اشغال می کنند. محصولی از کشور آلمان می باشد که در کیفیت و ماندگاری نظیر ندارد. سه قابلمه در هر ست آن وجود دارد. سایز های آن ها به ترتیب 16 و 20 و 24 هستند. درب آن ها از شیشه های نشکن تولید شده است.

معایب تفلون

قابلمه تفلون  11 پارچه جانستون مدل J1

این سرویس شیک، رنگ بندی جذابی دارد، آن ها دارای یک قابلمه با سایز 20، یک قابلمه 24 و یک قابلمه بزرگ با سایز 28 هستند. یک قابلمه سایز 32 نیز در آن وجود دارد. یکی از ویژگی های آن، وجود یک نیم قابلمه 28 در آن ها است که کاربرد های بسیاری در آشپزخانه شما دارد. یک ماهیتابه 24 نیز در آن وجود دارد که این سرویس را تکمیل می کند. درب های این ظروف همگی سوپاپ دار هستند و محفظه خروجی بخار دارند. رنگ سیلیکونی آن ها در برابر حرارت بسیار مقاومت دارد.

سرویس آشپزخانه 7  پارچه اورانوس مدل Orchids

کفی انواع این قابلمه تفلون، ضد خش است و جنس آلومینیومی دارد، درب های آن یک رینگ فلزی را در خود جای داده اند. در آن قابلمه هایی با سایز های 16، 20، 24 وجود دارد و یک تابه با سایز 24 تکمیل کننده آن است که دارای دو دسته است.

سرویس پخت و پز ۱۲ پارچه آیسل مدل Diamond

روکش این قابلمه ها، ترکیبی از تفلون و گرانیت است. و به همین سبب نیز بسیار مقاوم و محکم ارزیابی می شوند. رنگ بدنه آن ها از جنس سیلیکونی است. دسته های آن از باکالیت با کیفیت و نسوز تشکیل شده است. دستگیره های آن همچنین یکپارچه با بدنه هستند. قابلمه های آن سایز بندی تکمیلی دارند. و برای هر تعداد میهمانی که دارید، می توانید در این قابلمه ها به پخت و پز بپردازید. یک قابلمه با سایز 18، یک قابلمه سایز 22، قابلمه سایز 26 و قابلمه سایز 30 در این سرویس وجود دارند. تابه های آن در سایز های 26 و 30 موجود می باشند. تابه 30 آن، با ویژگی رژیمی طراحی شده است. درب آن ها شیشه ای و پیرکس است که کیفیت محصول را بالاتر برده اند. این درب ها سوپاپ دار نیز می باشند.

سرویس قابلمه تفلون 3  پارچه تفال مدل Ingenio Elegance

این سرویس تفلون، شامل سه تابه می شوند که هر یک دسته ای جدا شونده دارند؛ ویژگی اصلی آن ها این است که جای کم تری اشغال می کنند. همچنین آن ها افزون بر این که بر روی گاز استفاده می شوند، قابلیت پخت و پز در فر را نیز دارند. بدنه آن ها آلومینیومی است، دسته های آن ها سه قفل اطمینان نیز دارند.

سرویس قابلمه 10  پارچه زپتر مدل Az-10

یکی از فانتزی ترین انواع قابلمه تفلون، این ست های زپتر از مدل نام برده می باشند. سرویس 10 پارچه آن سه عدد قابلمه سایز 20 و 24 و 28 را در خود جای داده است. دو عدد تابه 24 و 28 نیز در آن موجود می باشد. درب پیرکس کریستال آن که شفاف است و خاصیت آنتی شوک دارد، بر کیفیت محصول می افزاید. ساختار آن از چند لایه تشکیل شده است و عایق محسوب می شود. این سرویس قابلمه جای بسیار کمی در آشپزخانه شما اشغال می کند.

سرویس پخت و پز7  پارچه تفلون زیلان مدل ZLN9379

روکش این قسم از قابلمه های تفلون از جنس آلومینیوم در ترکیب با تفلون می باشد. این سرویس دسته های باکالیت دارد. قابلمه های آن به ترتیب دارای سایز های 20 و 24 و 26 می باشند. ماهیتابه 26 آن نیز بسیار کاربردی است.

قابلمه های تفلون  8 پارچه کاج تفلون مدل Rojan

این سرویس قابلمه تفلون  به طراحی شیک خود مشهور است. بدنه مقاوم آن جنسی آلومینیومی دارد. سه قابلمه با سایز های 18 و 22 و 28 در هر ست آن موجود می باشد. یک تابه همه کاره با سایز 28 نیز دارند. این سرویس قابلمه شیک دربی شیشه ای و سوپاپ دار نیز دارد.

سرویس پخت و پز 12 پارچه نیوهوم مدل PK-1-12

این سرویس های قابلمه رنگ های فانتزی و قشنگی دارند که اگر در معرض دید در آشپزخانه شما قرار گیرند، زیبایی خاصی به این محیط می بخشند. بدنه آن ها آلومینیومی است و بسیار مقاوم می باشد. ضربه و فشار در آن ها خللی ایجاد نمی کند. قابلمه های آن ها سایز های 16 و 20 و 24  و 28 دارند.  این سرویس قابلمه نسبت به انواع موجود کامل تر است. چرا که دارای یک عدد شیرجوش و یک تابه گریل است که استفاده های بسیاری در یک آشپزخانه دارند. هر یک از درب های این قابلمه ها، سوپاپ دار بوده و دربی فلزی و شیشه ای دارند.

سخن پایانی …

در سال های اخیر محصولات متنوع تری روانه بازار های خرید و فروش کالا  شده اند و ساختار ظروف آشپزخانه هر روز دچار تحولاتی می شود و نوآوری هایی در آن ها پدید می آید. انواع قابلمه تفلون جدید روز به روز با قابلیت های به روزتر تولید می شوند. سایت دیاناکالا  در این مقاله برخی از مدل های زیبا و شیک این محصولات را که استاندارد های کیفی لازمه را اخذ کرده اند،  برای شما عنوان کرد. امید است که از استفاده از این ظروف در آشپزی خود لذت ببرید.

جهت اطلاع از تخفیف های سایت دیاناکالا و دریافت کد تخفیف به اینستاگرام و تلگرام ما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *