دیانامگ

خردکن برقی و کاربرد آن

خردکن برقی

خردکن برقی یکی از وسایل کاربردی آشپزخانه‌ها محسوب می‌شود. اگرچه برخی که این محصول را ندارند و  داشتن آن را در آشپزخانه خیلی ضروری نمی دانند. ولی کسانی که این دستگاه را دارند معتقدند که استفاده از این محصول تا حد قابل توجهی سرعت و کیفیت پخت و پز را افزایش داده و در زمان آشپزی بسیار صرفه جویی می شود. به عبارت دیگر دو  ویژگی مهم این دستگاه یعنی سرعت و دقتی که در خرد کردن مواد خوراکی دارد، برای یک آشپز بسیار اهمیت دارد. از خردکن برقی و کاربرد آنو کاربرد آن می توان به خرد کردن  پیاز، سیب زمینی، کدو، خشکبار، کرفس، گوشت، پودرکردن ادویه‌جات و غیره اشاره کرد.

تعریف خردکن برقی

خردکن برقی یگ دستگاه دم دستی با وزن کم و جمع و جور و کوچک است که برای خرد کردن مواد غذایی به صورت منظم و سریع کاربرد دارد. در واقع مهمترین و  اصلی ترین وظیفه این دستگاه، عمل خرد کردن است. در هنگام خرید این دستگاه برقی باید به چند ویژگی مهم توجه کنید تا بتوانید از آن به بهترین صورت استفاده کنید. از مهم ترین ویژگی های یک خردکن برقی، جنس و کارایی آن است. جنس به این خاطر که که با مواد خوراکی در ارتباط است و کارایی آن هم که یعنی این که  کاربردی باشد و نقش فضا پرکن در کابینت آشپزخانه را نداشته باشد. در ادامه به ویژگی هایی یک خردکن برقی و راهنمای خرید آن می پردازیم.

راهنمای خرید و ویژگی هایی مهم خردکن برقی

امروزه در بازار لوازم خانگی، برندها و مدل‌های زیادی از خردکن برقی موجود است. تنوع زیاد این محصولات در هنگام خرید خیلی از ما را دچار سردرگمی می کند. البته اگر قبل از خرید اطلاعاتی در مورد جنس قطعات تشکیل‌دهنده، نحوه کارایی، توان موتور و سرعت آن داشته باشید، مطمئنا انتخاب درستی را تجربه خواهید کرد. نکته مهم دیگر که قبل خرید خردکن برقی باید توجه کنید، مقدار بودجه و هزینه ای که  برای تهیه یک خرد کن می خواهید صرف کنید.

در ادامه به ویژگی هایی مهم یک خردکن برقی و کاربرد آن در هنگام خرید خواهیم پرداخت:

 توان و تعداد سرعت موتور دستگاه خردکن برقی

در حقیقت هرچه قدرت و توان موتور دستگاه بیشتر باشد، با سرعت بالاتر و در مدت زمان کمتری مواد خوراکی را خرد خواهد کرد. توان موتور دستگاه را یا از روی کاتالوگ یا بر روی بدنه دستگاه می توان مشاهده کرد. در مورد سرعت هم، برخی از خردکن‌ها یک یا چند سرعته هستند که بر حسب نیاز می توان سرعت دستگاه را تنظیم کرد. بنابراین در زمان خرید به این مورد که دستگاه خردکن دارای چند وضعیت سرعت است، دقت کنید. چرا که هر چقدر دستگاه سرعت بالاتری داشته باشد در زمان و انرژی بسیار کمتری مواد غذایی را خرد خواهد کرد.

نکته: اگر اندازه خرد کردن (ریز و درشتی) مواد غذایی برای شما اهمیتی ندارد، می‌توانید یک دستگاه خردکن برقی با یک سطح سرعت خریداری کنید. اما اگر اندازه خرد کردن برایتان مهم است باید دستگاهی را تهیه کنید که بتوانید سرعت را بر اساس نیاز تنظیم کنید.

جنس ظرف خردکن برقی

جنس ظرف دستگاه خردکن برقی از شیشه یا پلاستیک شفاف ساخته شده است ولی بیشتر از پلاستیک هستند. اما کیفیت این پلاستیک ها بسیار متفاوت هستند.

ویژگی های ظرف شیشه ای خردکن

  • عمر ظروف شیشه‌ای زیاد است.
  • ظروف شیشه ای باعث زیاد شدن وزن دستگاه می شوند.
  • احتمال شکستن این ظروف بالا است.
  • همچنین سلامت ظروف شیشه‌ای زیاد است.

ویژگی های ظرف پلاستیکی خردکن

  • ظروف پلاستیکی سبک و نشکن هستند.
  • جنس پلاستیکی باید به گونه ای باشد که با گذشت زمان شفافیت خود را از حفظ کند.
  • پلاستیک استفاده شده در ظرف خرد کن برقی باید فاقد ماده بیسفنول آ باشد، زیرا این ماده یک ماده شیمیایی است که اگر مواد غذایی به مدت چند ساعت در مجاورت آن قرار بگیرد، برای سلامت مضر هستند.

جنس تیغه های خرد کن برقی

جنس تیغه خردکن از قسمت های مهم این دستگاه است. اولین نکته مهم در مورد جنس تیغه این است که حتما باید استیل ضد زنگ باشد. چون این تیغه ها بیشتر در مجاورت مواد غذایی و رطوبت هستند و باید مقاوم به زنگ زدگی باشند. دومین نکته مهم در مورد تیغه ها، ضخامت و محکمی آن ها است. چون تیغه‌های نازک در سرعت بالای چرخش دستگاه و در برخورد با مواد غذایی سفت ممکن است بشکنند.

    گنجایش ظرف خردکن برقی

اندازه ظرف خردکن به نیاز و تعداد اعضای خانواده‌تان بستگی دارد.

خردکن برقی

خردکن برقی و کاربرد آن

قابلیت جدا شدن اجزا از هم و شستشوی خردکن برقی

یک نکته بسیار مهم برای خانم ها و مصرف کنندگان، دستگاهی است که بتوان قطعات آن را به راحتی جدا کرد و شست. بنابراین اگر این مورد برایتان حائز اهمیت است پس در هنگام خرید دقت داشته باشید که تمام قطعات دستگاه‌ خردکن برقی از هم جدا شود. بنابراین پس از هر بار استفاده می توانید به راحتی دستگاه را تمیز کنید و با این کار عمر دستگاه افزایش می یابد.

    میزای صدای خردکن برقی

دستگاه‌هایی که دارای  موتور و تجهیزات با کیفیت هستند، معمولاً صدای کمی دارند. در صورت امکان قبل از خرید از فروشنده تقاضا کنید که در فروشگاه امتحان کند تا میزان صدای آن در حین کار را بشنوید.

    قفل ایمنی خردکن برقی

همه دستگاه‌های برقی قفل ایمنی دارند. یعنی زمانی که تیغه‌ها و ظرف به درستی در جای خود قرار نگیرد و دستگاه قفل نشود، موتور آن روشن نمی شود. همچنین این قفل مانع ریختن مواد غذایی در حین کار به بیرون می شود.

توجه به ضمانت و خدمات پس از فروش

برای اینکهخریدی مطمئن داشته باشید و  همچنین برای مقابله با خرابی های احتمالی دستگاه، سعی کنید کالایی را خریداری کنید که  خدمات پس از فروش داشته باشد.

نکات ایمنی هنگام استفاده از خردکن برقی

استفاده از خردکن برقی و کاربرد آن درآشپزخانه ها اثبات شده است. اما این دستگاه می تواند به همان میزان هم خطرساز باشد. برای اجتناب از این خطرات احتمالی رعایت این نکات ایمنی هنگام استفاده از آن الزامی است:

  1. هر گاه دستگاه خردکن را استفاده نمی‌کنید آن را در حالت استندبای نگذارید و حتما از برق بکشید.
  2. بعد از هر بار استفاده حتما تمامی قطعات را تمیز و خشک کنید. این کار باعث طول عمر دستگاه می شود.
  3. اگر رطوبت در هر کدام از قسمت‌های دستگاه به خصوص دوشاخه باشد باعث برق گرفتگی می شود.
  4. اگر ماده ای که خرد می کنید آبکی است، حتما دقت کنید که داغ نباشد. چون باعث ترک خوردن و حتی شکستن ظرف خردکن شده و خطر پاشیدن و سوختن مصرف کننده را دارد.
  5. از خرد کردن تکه‌های خوراکی بسیار سفت و خشک اجتناب کنید. چون هم باعث شکستگی و هم بیرون پریدن قطعات داخلی می شود.
  6. اگر دستگاه خردکن را در حین کار باز کردید، هرگز قاشق و یا هر گونه وسیله نوک تیز داخل آن نبرید.

جهت اطلاع از تخفیف های سایت دیاناکالا و دریافت کد تخفیف به اینستاگرام و تلگرام ما مراجعه کنید

مطالب مرتبط

2 نظر در “خردکن برقی و کاربرد آن

  1. فاطمه گفت:

    ممنون از شما بسیار مفید و کاربردی

  2. saman گفت:

    خواهش میکنم لطف دارید🙏❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *