دیانامگ

هواپز چیست و انواع آن

هواپز

هواپز یکی از دستگاه های به روز در دنیای آشپزی است که با استفاده از یک لامپ هالوژنی کار می کند. در این دستگاه می توانید هر غذایی را بدون نیاز به آب و روغن طبخ کنید. در سایت دیاناکالا با برخی از ویژگی های این دستگاه ها آشنا می شویم. انواع هواپز در بازار های پخش و فروش وجود دارند که می توانید هر یک را برای پخت و پز خود استفاده کنید.

معرفی کلی هواپز

این دستگاه ها امواج نوری تولید می کنند. این امواج سبب پخت غذا ها می شوند و حرارت لازمه را تولید می کنند. در درون آن یک فن، هوای لازم و گرما را به گردش در می آورد. به همین ترتیب غذا به صورت یکسان و یکنواختی طبخ می شود. اگر می خواهید به طبخ غذا های سالم و بدون روغن بپردازید، و در عین حال نیز مزه خوراک های خود را حفظ کنید، بهتر است که یک هواپز در منزل خود داشته باشید. برای پخت انواع سیب زمینی ها، گوشت و مرغ و ماهی، می توانید از این دستگاه استفاده کنید و در کم ترین زمان ممکن، خوارک های خود را آماده سازی کنید.

یک نکته جالب درباره این دستگاه، در حقیقت شباهت آن ها به دستگاه های بخار پز است. با این تفاوت که هواپز سرعت عمل بیش تری در طبخ غذا ها دارد. این دو دستگاه در نحوه تولید حرارت نیز با هم تفاوت های فاحشی دارند. از این دستگاه ها حتی برای تهیه انواع دسر ها نیز بهره می برند. با آن ها می توانید هر نوع میوه خشک و کیک و … را نیز طبخ کنید.  این دستگاه را به نام فلیور ویو نیز می شناسند.  این وسیله با برق کار می کند. استفاده طولانی مدت از آن شاید شما را در مصرف برق و هزینه های ناشی از آن دچار مشکل کند.

اجزای تشکیل دهنده هواپز ها

در داخل یک دستگاه هواپز،  یک سینی فلزی قرار دارد. بهتر است که پیش از قرار گیری مواد غذایی بر روی این سینی فلزی کمی توسط روغن چرب شود تا مواد غذایی به آن نچسبند. در برخی از انواع آن ها که دو طبقه هستند، دو سینی در دو طبقه مجزا تعبیه شده اند. برخی دیگر از مهم ترین اجزای سازنده آن ها را به شرح زیر به شما عزیزان معرفی می کنیم.

دیگ هواپز

یکی از اساسی ترین اجزای این دستگاه که مرتبا با آن در ارتباط هستیم، دیگ های مخصوص به آن ها است. دیگ هواپز اغلب دارای جنس های استیل و پیرکس و تفلون تولید می شود. در بین این مدل ها، معمولا انواع پیرکس مقاومت بالاتری نسبت به حرارت دارا می باشند و در حین پخت غذا ها نیز می توانید، در آن خوراک و مواد غذایی را مشاهده کنید. پس از استفاده از دستگاه، برای شست و شو و نظافت این قسمت از هواپز ها عجله نکنید! صبر کنید که دیگ آن ها خوب سرد شود و سپس به شست و شوی آن با آب بپردازید. چرا که در صورت برخورد آب سرد با بدنه داغ ظرف، ممکن است، آسیبی به آن برسد.

قسمت میکروسوئیچ دستگیره هواپز

میکرو سوئیچ در دستگاه هواپز در قسمت دستگیره ها تعبیه شده است و در راستای تامین امنیت در دستگاه به کار برده می شود. با این میکرو سوئیچ ها در حقیقت دستگاه قفل می شود و در هنگام کار با آن، ایمنی شما بالاتر می رود. به خصوص اگر در منزل خود بچه کوچک دارید، با فشردن این کلید، مانع از ایجاد سوختگی و یا هر گونه آسیبی در خود و خانواده خود خواهید شد.

انواع سرخ کن ها

ترموفیوز هواپز

در یک دستگاه هواپز وجود ترمو فیوز اهمیت بسیاری دارد. این قطعه وظیفه اتصال و یا قطع برق و جریان الکتریکی در دستگاه را بر عهده دارد. زمانی که دمای دستگاه شما از حدی بالا تر رفته و طغیان می کند، ترموفیوز وارد عمل می شود. در واقع با قطع و وصل شدن جریان الکتریکی در زمان افزایش بیش از حد دما، از آسیب رسیدن به دستگاه شما جلوگیری می کند که کاربردی اساسی محسوب می شود.

ترموستات دستگاه هواپز

در هر وسیله برقی ترموستات وظیفه تنظیم و کنترل دما را بر عهده دارد. این قطعه سبب می شود که دما و حرارت مورد نیاز برای پخت و پز در هواپز شما به خوبی کنترل شود. شما باید در حین کار با آن، نوع مواد غذایی و دمای مورد نیاز با آن را بر روی صفحه نمایشگر آن تنظیم کنید. سپس ترموستات با توجه به اطلاعات ورودی، دمای مناسب را برای پخت و پز ایجاد می کند. این قطعه مانند یک مامور وظیفه شناس در بیش تر دستگاه های سرد کننده و یا گرم کننده ایفای نقش می کند! با استفاده از آن از سوختن یا یخ زدن غذا ها جلوگیری می شود.

تایمر های مکانیکی یا زنگوله دار

در برخی از هواپز  ها تایمر هایی تعبیه شده اند که در انتهای زمان حرارتی تعریف شده، دما  و حرارت را قطع کرده و به وسیله یک زنگ پخته شدن غذا ها را به شما اطلاع می دهند. بعد از این که اطلاعاتی در زمینه دمای مورد نیاز برای پخت غذای خود را در دستگاه وارد کردید، به سادگی می توانید، زمان مورد نیاز خود را برای پخته شدن مواد را نیز تنظیم کنید. تصور کنید که در یک روز پر مشغله از سر کار به خانه بازگشتید و منتظر آماده شدن غذای خود می باشید، شنیدن صدای زنگ تایمر زنگوله دار یکی از لذت بخش ترین نوا ها برای شما در چنین شرایطی خواهد بود!

المنت های تابشی

این قسمت از هر دستگاه هواپز به سادگی قابل مشاهده است و در بالای دستگاه تعبیه می شود. وجود آن ها برای تولید حرارت لازمه در دستگاه الزامی است. المنت های تابشی در این دستگاه ها از گاز هالوژن پر شده اند. از آن ها اشعه مادون قرمزم ساطع می شود که گرمای مورد نیاز را ایجاد می کند. هر چه گرمای بیش تری توسط هالوژن ها ایجاد شود، ساعات پخت غذا نیز کم تر شده و زمان کم تری صرف پخته شدن آن می شود. همچنین توان این هالوژن ها نیز با یک دیگر مغایرت دارد. برخی از آن ها می توانند، تا 2600 درجه سانتی گراد، حرارت تولید کنند.

موتور فن القایی

در راستای المنت های یک دستگاه هواپز موتور های فن القایی قطب چاکدار طراحی شده و قرار گرفته اند. پیش تر اشاره کردیم که دستگاه هواپز  به پخت یکنواخت و یکسان همه مواد غذایی در همه قسمت های آن ها می پردازد. این فرایند که سرعت عمل شما را در آشپزی بالاتر می برد و سهولت در امر پخت و پز شما را باعث می شود، توسط فن های القایی صورت می پذیرد. با وجود چنین قابلیتی حرارت در کل دستگاه پخش شده و دیگر هیچ قسمت از غذای شما خام نمی ماند!

مزایای دستگاه هواپز

این موتور ها مزایایی را نیز شامل می شوند. از جمله آن ها می توان به قابلیت تنظیم سرعت و جهت چرخش موتور های القایی اشاره کرد. همچنین آن ها را در اندازه های بسیار کوچکی تولید می کنند که وزن کمی نیز دارند و جای کم تری را در دستگاه اشغال می کنند. ساختار آن ها بسیار ساده است. قیمت تولید آن ها نیز ارزان است و در صورتی که این قطعه دچار آسیبی شود، با کم ترین هزینه ها قادر به تعویض آن ها خواهید بود.

لامپ سبز رنگ خبر

این لامپ ها خاموش یا روشن بودن سیگنال های دستگاه را نشان می دهند. زمانی که دستگاه روشن باشد، این لامپ ها با رنگ سبز خود نشان می دهند که برق در هواپز  ما در جریان است. از آن در راستای ایمنی بیش تر بهره برده می شود. لامپ های خبر سبز رنگ قدرت پایینی دارند. قدرت آن ها بین 1/2  و 5 وات است. ولتاژ های تعیین شده برای آن ها نیز بین  24 تا 220 ولت است.

صفحه کنترل دیجیتال دستگاه هواپز

بر روی بدنه هر هوا پزی یک صفحه دیجیتالی نیز تعبیه شده است که کلیه تنظیمات لازمه را در آن ها تعریف می کنید. به طور مثال نوع مواد غذایی، زمان مورد نیاز برای طبخ، درجه حرارت و… را می توان به سادگی در این صفحه های کنترل مشخص نمود. همچنین توجه داشته باشید که برخی از انواع صفحه های کنترل در دستگاه های هوا پز پیشرفته امروزی لمسی می باشند. برخی از آن ها نیز کلید های کنترلی دارند.

دکمه توربو در هواپز

در این دستگاه ها در کنار برخی دکمه های تنظیم حرارت، یک دکمه توربو نیز جای گرفته است که از آن در راستای کاهش زمان پخت غذا بهره برده می شود. این کلید مخصوص زمان هایی است که عجله دارید و می خواهید غذای خود را سریع تر آماده کرده و نوش جان کنید! روی بدنه دستگاه هواپز، گاها لامپ های قرمز رنگی را نیز تعبیه کرده اند که روشن بودن آن ها نشان دهنده خاموش بودن دستگاه است.

در برخی از دستگاه های هوا پز لوازم جانبی دیگری را نیز ارائه می دهند که کارایی دستگاه را چند برابر می کند. از جمله آن ها می توان به انواع سینی های پایه دار، تابه های بخار پز، سیخ، پایه های نان، حلقه افزایش حجم و … اشاره کرد.

در حین خرید هواپز رعایت چه نکاتی اهمیت دارد؟

  • توجه به مشخصات فیزیکی دستگاه بسیار اهمیت دارد، در این راستا به وزن و ابعاد آن دقت کافی داشته باشید. اگر وزن آن بسیار سبک باشد، می توان نتیجه گرفت که قطعات و متریال به کار رفته در ساخت آن ها کیفیت پایینی دارند. همچنین به ابعاد آن ها نیز توجه کنید. اگر خانواده پر جمعیتی دارید، بهتر است که از دستگاه ها هوا پزی با ظرفیت بالاتر و ابعاد بزرگ تر خریداری کنید. افزون بر این، باید ابعاد آن ها را بسته به فضایی که در منزل دارید، انتخاب کنید. ظرفیت دستگاه را با واحد اندازه گیری لیتر مشخص می کنند.
  • توجه به پنل های دستگاه نیز اهمیت دارد. هر چه ساده تر بتوانید، به طبخ غذا ها بپردازید، طعم و مزه آن ها در نهایت بهتر خواهد شد. به همین سبب به سراغ دستگاه های هوا پز دیجیتالی بروید تا بر روی پنل آن ها دما و زمان مناسب را تنظیم کنید.
  • نحوه شست و شوی دستگاه را مد نظر قرار دهید. هر چه اجزای آن از قابلیت تفکیک پذیری بیش تری برخودار باشند، شست و شوی آن ها ساده تر خواهد بود.
  • وجود پایه های توری در دستگاه هواپز نیز می توان کاربردی باشد.
  • توان مصرفی هوا پز ها نیز یکی از مهم ترین نکات است که باید در حین خرید لحاظ شود. هر چه توان آن ها بیش تر باشد، شما در زمان کم تری قادر خواهید بود که یک وعده غذایی خوشمزه را برای میهمانان خود آماده سازی کنید.

خرید هواپز

مزایای خرید یک دستگاه هواپز

  • یکی از مهم ترین مزیت های یک دستگاه هواپز ایجاد پخت و پز بدون آب و روغن است. این امر برای کسانی که میزان کالری های مصرفی در طول روزشان اهمیت دارد، بسیار مفید تلقی می شود.
  • با این دستگاه ها، آشپزی برای شما ساده تر می شود. یکی از مزایای اساسی آن ها، طبخ یکنواخت غذا و مواد درون آن است. دیگر نیازی نیست که ساعت ها بالای سر غذا بایستاد تا وقتی روغن داغ شد و یک طرف مواد غذایی پخت، آن ها را زیر و رو کنید. به سادگی با یک هواپز مواد غذایی خود به خود طبخ می شوند.
  • همچنین به سبب وجود پخت یکسان همه قسمت های مواد غذایی، سوختگی نیز در این مواد پدید نمی آید که سلامت غذا ها را بالاتر می برد.
  • هواپز ها بدون محدودیت هستند؛ آن ها تمامی مواد غذایی را طبخ می کنند. تنها، زمان پخت هر یک از مواد در آن ها متفاوت خواهد بود.
  • بسیاری از مدل های دستگاه های هواپز دو طبقه هستند و به همین سبب می توانید در یک دستگاه، همزمان دو یا چند غذا را طبخ کنید. می توانید برای رنگ و لعاب بخشیدن بیش تر به غذا هایتان، سینی دستگاه را خوب چرب کنید. البته این تنها یک پیشنهاد است و ضرورتی به استفاده از روغن نیست.
  • تک تک اجزای داخلی و خارجی این دستگاه ها، قابلیت جداسازی دارند و به سادگی می توان آن ها را شست و شو کرد.
  • یکی از ویژگی های اساسی آن ها، برشته کردن مواد غذایی است. غذا ها در آن برخلاف انواع فر و تستر، خشک نمی شوند، بلکه بیرون آن ها ترد بوده و درون آن ها مغز پخت می شود.

همچنین بخوانید «راهنمای کامل خرید سرخ کن»

معرفی برخی از انواع هواپز ها

در ادامه با سایت دیاناکالا همراه باشید تا برخی از بهترین و به روز ترین انواع هواپز ها را که در بازار های خرید و فروش داخلی و خارجی پر فروش شده اند، به شما معرفی کنیم. این مدل ها، نمونه های خارجی و ایرانی را شامل می شوند.

هوا‌پز مباشی

این برند یکی از بهترین ها است! مشخصات آن ها را در زیر مشاهده می کنید.

  • این برند هواپز متعلق به یک شرکت ژاپنی است. این محصول در ۲۵ کشور به فروش می‌ رسد.
  • این دستگاه دارای صفحه نمایش بوده،
  • دیگ آن قابل جدا شدن است و به راحتی شست و شو داده می ‌شود.
  • جنس بدنه این هواپز استیل و پلاستیک و ظروف آن از جنس تفلون می باشد.
  • توان مصرفی ۱۷۰۰ وات و دارای تایمر ۶۰ دقیقه ای است.

هو‌اپز مباشی

هوا‌پز آریته

این کمپانی در ایتالیا واقع شده است. برخی از مشخصات این هواپز را در زیر می بینید.

  • این شرکت قدمت ۵۶ ساله دارد.
  • قیمت این هواپز دو میلیون تومان است.
  • دارای خدمات و گارانتی می باشد.
  • جنس بدنه آن پلاستیک،
  • دارای توان مصرفی ۱۵۰۰ وات،
  • قابلیت تنظیم دما و تایر را دارد.
  • ظرفیت دستگاه یک لیتر است.
  • برای پختن ماهی و گوشت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هواپز ساپر

این برند نیم قرن سابقه درخشان دارد. این کمپانی در اندونزی واقع شده است.

  • دستگاه هواپز این کمپانی ۲ سال گارانتی دارد.
  • از طراحی ساده ای برخوردار است.
  • دارای قسمت شیشه ای است که پخت غذا را می توان به راحتی در آن مشاهده نمود.
  • توان خروجی ۱۲۰۰ وات دارد.
  • ظرفیت آن ۴ لیتر می باشد.
  • جنس بدنه آن استیل و پلاستیک است.
  • قسمت داخل این هواپز تفلون است.
  • قابلیت تنظیم دما را ندارد.

هواپز مکسی

این پردازنده مواد غذایی از محصولات داخلی کشور است. این شرکت کار خود را در سال ۱۳۹۱ شروع نمود.  یکی از مزیت ‌های اساسی این هواپز این است که  چون از تولیدات داخلی است،  قطعات آن در صورت نیاز به تعمیر به راحتی در دسترس می باشد.

  • بدنه آن از پلاستیک و شیشه است.
  • پ درب این دستگاه شیشه پریکس است که باعث می ‌شود به راحتی داخل آن دیده شود.
  • توان خروجی ۱۳۰۰ وات و دارای ۱۸ لیتر ظرفیت می باشد.
  • تایمر تنظیم دما را دارا است.
  • دو سینی پایه کوتاه و بلند دارد.
  • قیمت این هواپز کمتر از ۲ میلیون تومان است.

هو‌اپز مکسی

هواپز رمانتیک هوم

از برندهای آلمانی است که دارای ۲۵ سال سابقه درخشان می باشد. قیمت این هواپز پایین است. برخی از ویژگی های آن را در زیر مشاهده می کنید:

  • دارای لامپ هالوژنی و اشعه مادون قرمز است.
  • غذا را می ‌توان در آن سرخ، کباب، بخارپز و یا گرم نمود.
  • دارای دو سینی جداگانه در دو طبقه است.
  • جنس بدنه شیشه ‌ای دارد.
  • یک ظرف پریکس نیز دارد.
  • سینی ‌های آن به صورت پایه بلند و کوتاه است،
  • با یک انبر برای برداشتن این سینی ها در هنگام داغ بودن همراه است،
  • دارای توان ۱۳۰۰ وات و ظرفیت ۱۱ لیتری است.
  • این برند هواپز صفحه نمایشگر ندارد.

هواپز فیلیپس

این کمپانی از بزرگ ترین تولید کنندگان لوازم خانگی در جهان است. دارای ۱۳۰ سال قدمت می باشد و در کشور هلند واقع شده است. محصولات این کمپانی به ۱۶۰ کشور ارسال می ‌شود.

  • این هواپز دارای یک محفظه ۸۰۰ گرمی است.
  • امکان تنظیم دما را دارد و دارای سیستم خاموش کن خودکار و زنگ هشدار است.
  • امکان جداسازی قطعات این دستگاه وجود دارد و می ‌توان به راحتی این قطعات را شست و شو داد.
  • دکمه خاموش کردن ندارد و باید دستگاه از برق کشیده شود.
  • دارای یک کتابچه برای راهنمایی و دستور پخت غذا است.
  • قیمت این دستگاه ۶ میلیون تومان می باشد.

هو‌اپز فیلیپس

هو‌اپز سارینا

این دستگاه در چین تولید می ‌شود. برخی از ویژگی های آن را مشاهده می کنید:

  • جنس بدنه این هواپز شیشه ‌ای و ظرف به کار رفته در آن پیریکس است.
  • توان خروجی ۱۳۰۰ وات و دارای ظرفیت ۱۱ لیتر است.
  • یک سینی پایه بلند و یک سینی پایه کوتاه به همراه یک انبر جهت برداشتن سینی دارد.
  • قیمت اقتصادی دارد و کمتر از ۱ میلیون تومان بهای آن می باشد.

هوا‌پز عرشیا

کمپانی عرشیا یک شرکت آلمانی است. بیش از دو دهه مشغول به فعالیت بوده است.

  • این دستگاه دارای دو عملکرد اصلی می باشد. یکی پخت سریع غذاهایی مانند ماهی، مرغ و دیگر سرخ کردن مواد غذایی و پخت پیتزا.
  • جنس آن پلاستیک و درب آن شیشه ‌ای است.
  • می ‌توان فرآیند پخت غذا را در آن از طریق پنجره تعبیه شده در دستگاه، نظاره گر بود.
  • توان خروجی ۱۳۰۰ وات و ظرفیت ۱۰ لیتر را دارا است.
  • اقلام همراه این هواپز عبارتند از: گردان سرخ کن، جوجه گردان، قفسه ماهی، ماهی تابه، سینی بخارپز، سیخ کباب، پایه دوتایی.

هواپز تفال

این دستگاه در یک کمپانی فرانسوی تولید می ‌شود.

  • دارای توان مصرفی ۱۵۵۰ وات و ظرفیت ۱/۷ کیلوگرم است.
  • کنترل دما و خاموشی خودکار در این دستگاه تعبیه شده است.
  • قابلیت اندازه گیری با قاشق، انجام عمل پخت و پز با استفاده از جریان هوای داغ و چرخش خودکار را دارد.
  • دارای یک درب کاملاً شفاف است.
  • یک سبد سرامیکی دارد که قابلیت پخت اسنک را به دستگاه می دهد.
  • قیمت این دستگاه از ۳/۵ تا ۷ میلیون ارزیابی می ‌گردد.

هو‌اپز تفال

هواپز دلونگی

کشور ایتالیا تولیدکننده این هواپز می باشد که از ۷۰ سال قبل شروع به فعالیت نموده است. از جنس بدنه پلاستیکی و ظرف شیشه‌ ای پریکس برخوردار است. خدمات پس از فروش دارد و دارای گارانتی نیز می ‌باشد.

پایان کلام

در نهایت ما شما را به تهیه یک دستگاه هواپز  خوب تشویق می کنیم. می توانید از بین مدل های ارائه شده در بالا به انتخاب یک هوا پز درجه یک بپردازید. سایت دیاناکالا بهترین ها را به شما معرفی می کند. دستگاه هواپز جایگزینی بسیار مناسب برای فر های پر دردسر در خانه های شما خواهند بود. با آن ها می توانید، غذا هایی لذیذ و خوش طعم را بدون صرف زمان های طولانی در محیط آشپزخانه طبخ کنید و از دور هم بودن در کنار خانواده خود لذت ببرید.

جهت اطلاع از تخفیف های سایت دیاناکالا و دریافت کد تخفیف به اینستاگرام و تلگرام ما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *