دیانامگ

راهنمای کامل خرید زودپز

راهنمای کامل خرید زودپز

زود‌پز جزو لوازم خانگی پرکاربرد موجود در آشپزخانه‌ها می باشد. اگر جزو خانواده هایی باشید که وقت کمی برای آشپزی دارید. زودپز در آماده کردن غذاهای خوشمزه به شما کمک خواهد کرد. خرید زودپز چند کاره باید متناسب با نوع نیاز و تعداد اعضا خانواده خریداری شود. به همین دلیل باید قبل از خرید زودپز به نکاتی کلی درباره این محصول اطلاعاتی کسب نمایید. در این مطلب از دیاناکالا قصد داریم به موضوع راهنمای کامل خرید زودپز چند کاره و تک کاره بپردازیم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

زودپز چیست؟

زود پزها در سال های اخیر دوباره جزو لوازم خانگی محبوب شده اند. ایمنی زود‌پز های امروزی با تکنولوژی جدید بهبود یافته است. مثل اینکه سوپاپ های مخزن ظرف، فشار اضافی را تخلیه می کنند. بنابراین دیگر از فوران مواد درون زودپزها خبری نیست و دیگر نگران منفجر شدن زود پز نخواهید بود. دور دهانه ظرف نوار حلقه آب بندی قرار داده شده است. تا فضا داخل ظرف کاملا بسته باشد و اجازه ندهد بخار آب از آن خارج شود. و خروج بخار تنها از طریق سوپاپ اطمینان یا تنظیم کننده عبور خواهد کرد.

مزیت های خرید زود‌پز

  • پخت و پز سالم و با کیفیت.
  • صرفه جویی در زمان و انرژی با پخت سریع غذا.
  • حفظ رطوبت و طعم مواد غذایی به علت بسته بودن درب زودپز و عدم ورود هوا به داخل ظرف.
  • خنک ماندن فضای آشپزخانه به دلیل خاموش بودن شعله اجاق گاز.

راهنمای کامل خرید زودپز

خرید انواع زودپز

زودپز ها به دو نوع تقسیم می شوند. از آن جمله می توان زودپزهای اجاق گازی و زودپزهای برقی را نام برد. بدون در نظر گرفتن نوع زود‌پز این محصول باید توانایی تحمل حداقل ۱۵ پوند فشار در هر اینچ مربع را داشته باشند.

خرید زودپز اجاق گازی

زودپزهای گازی یا معمولی از قدیمی ترین نوع زود پز هستند. و مانند یک قابلمه آشپزخانه می باشند که بر روی شعله مستقیم اجاق گاز قرار می گیرند. دمای این مدل را کم یا زیاد کردن شعله قابل کنترل می باشد. از مزایای این مدل می توان به تنوع سایز، دوام بالا، مصرف انرژی کم، تمیز کردن راحت، سرعت بالا در پخت و پز و… اشاره کرد. جنس بدنه این زودپز ها نیز متفاوت است. انواع استیل ضد زنگ، آلومینیوم و چدنی آن در بازار یافت می شود.

خرید زودپزهای برقی

زودپزهای برقی نسل جدید از این دستگاه ها می باشند. و ویژگی های زیاد و قابل کنترلی برای زمان پخت دارند. این مدل معمولا زودپز چند کاره هستند و قابلیت کاربری بالایی دارد. و به عنوان زودپز، آرام پز، پلوپز و گرم کن انواع غذاها قابل استفاده هستند. از مدل های پیشرفته زودپز می توان به عنوان ماست ساز یا حتی سرخ کردن غذا نیز استفاده نمود. از ویژگی های خوب زودپزهای برقی این است. که در زمان استفاده می توان روی کابینت یا میز قرار داد و فضای روی اجاق گاز را اشغال نمی‌کنند.

از مزایای این نوع می توان به استفاده ساده و راحت، قابل تنظیم بودن زمان پخت غذا اشاره کرد. همچنین می توان ایمنی بالای این نوع زودپز‌ها را نیز ذکر کرد. از معایب این زودپز‌های برقی می توان مدت کم گارانتی آن، طول عمر پایین. موجود نبودن روشی برای سرد کردن سریع، سخت تمیز کردن، قیمت بالا و… اشاره نمود.

راهنمای خرید زودپز برقی

این روزها مدل ها و برند های مختلفی در زمینه تولید انواع زود‌‌پز فعالیت دارند. که در زمان خرید می تواند افراد را سردرگم کنند. در ادامه نکاتی را معرفی می کنیم تا خرید زودپز برای شما راحت تر شود و انتخاب خوبی داشته باشید.

میزان فشار زود پز

سطح فشار زودپز بر مبنای پوند بر اینچ مربع (PSI)  محاسبه می شود. حجم طبیعی که معمولا در بیشتر زودپز ها دیده می شود، ۱۵ است. حتما قبل از خرید زودپز به این عدد توجه کنید. اگر میزان فشار زودپزهای برقی کمتری از این عدد باشد. یعنی سرعت کار دستگاه پایین است و غذا به کندی آماده خواهد شد.

خرید زودپز با امکان کنترل فشار

فشار در بعضی از زود‌پزها می تواند متفاوت قابل کنترل باشد. این قابلیت در زودپز چندکاره رایج است. مثلا برای پخت غذا، حالت آرام پز، گرم کن و… . در این حالت PSI می تواند در حالت پایین بین ۶ تا ۸. حالت متوسط ۸ تا ۱۳ و در وضعیت بالا ۱۳ تا ۱۵ قابل استفاده هستند. این اطلاعات را می توانید در کتابچه راهنمای محصول مطالعه نمایید.

نحوه استفاده از این قابلیت اینگونه است که، برای مثال، با تنظیم PSI بر روی کم می تواند. برای پخت غذاهای دریایی (خاویار، ماهی) یا سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از زود پز ها به صورت چند کاره هستند، ویژگی زودپز و آرام پز با هم در یک دستگاه قرار دارد. اگر فضای آشپزخانه شما کوچک می باشد، پیشنهاد خرید زودپز چند کاره برای شما داریم.

خرید زودپز با امنیت بالا

محصول برقی خریداری کنید که امنیت بالایی داشته باشد و مطابق استاندارد طراحی و ساخته شده باشد. مطمئن شوید که درب دستگاه محکم بسته می شود. و هوای گرم نتواند از فضای بین در خارج شود. دستگیره ها باید محکم باشند تا بتوانید آن را به راحتی حمل کنید. هرچه زود‌پز دارای ابعاد بزرگتری باشد، دستگیره ها هم باید محکم تر باشند. سوپاپ هوا باید طبق استاندارد طراحی شود. تا در زمانی که فشار درون زودپز بالا می رود. هوای گرم اضافی به طور خودکار از ظرف خارج شود.

راهنمای کامل خرید زودپز چندکاره

خرید زودپز دارای سوپاپ فشار بخار

سوپاپ فشار بخار از دیگر نکات مهم در خرید زودپز می باشد. سوپاپ فشار بخار باعث خروج بخار اضافی از مخزن دستگاه می شود. زمانی که فشار بخار داخل ظرف زیاد باشد، معمولا صدای سوتی از دستگاه شنیده خواهد شد. و این سوت اعلام می کند که باید بخار را کاهش دهید.

سایز و گنجایش زود‌پز

از نکاتی که باید در زمان خرید زودپز چند کاره در نظر داشته باشید، اندازه و ظرفیت زودپز است. به میزان استفاده از دستگاه برای تهیه غذا. و مکان مناسب قرار گرفتن آن در آشپزخانه برای قرار دادن آن توجه کنید. بری خانواده های کم جمعیت بهتر است از زود‌پزهای برقی کوچک خریداری نمایید.

ظرفیت زودپزها بر مبنای لیتر اعلام می شود. برای خانواده دو نفره زودپز ۴ لیتری انتخاب مناسبی  خواهد بود. خانواده های ۴ تا ۷ نفره می توانند سایز ۸ تا ۱۰ لیتری را برای منزل خریداری کنند. البته در بازار زود پزهای چند ظرفیتی نیز موجود می باشد. که می توانید در صورت نیاز سایز آن را تغییر دهید. قابل ذکر است که قیمت این دستگاه ها گران تر از یک مدل ساده می باشد.

خرید زودپز با جنس بدنه مناسب

بدنه بیشتر زود پز ها از جنس استیل و آلومینیوم هستند. فولاد ضد زنگ دوام بیشتر، وزن سنگین تر و قیمت گران تر نسبت به مدل های آلومینیومی دارد. سرعت آماده سازی غذا در زودپز استیل سریع تر می باشد. و همچنین مدت گرم نگهداشتن غذا نیز در این جنس طولانی تر است. میزان مصرف انرژی نیز در این جنس کمتر است.

جنس آلومینیوم نسبت به مواد اسیدی واکنش پذیر هستند و بر طعم غذا تاثیر می گذارند. زودپزهای آلومینیومی قیمت گران تری دارند، اما دوام زیادی ندارند.

خرید زودپز دارای قفل ایمنی

در زودپز های جدید مکانیزمی قرار داده شده با عنوان قفل ایمنی که باعث باز نشدن درب دستگاه می شود. این قفل داخلی بطوری طراحی شده که تا زمانی که بخار آب داخل ظرف موجود است. امکان باز شدن در را نمی دهد.

خرید زودپز با ضمانت نامه

ضمانت نامه و گارانتی یکی از موارد مهم برای خرید زودپز چند کاره و تک کاره است. چون در صورت وجود ایراد و مشکل به راحتی شامل موارد تعمیر توسط شرکت می شود. ضمانت نامه به شما این امکان را می دهد که با خیال راحت زودپز را خریداری کنید.

بهترین برند های خرید زودپز

شرکت های ایرانی و خارجی زیادی در زمینه تولید زودپز فعالیت دارند که باعث وجود تنوع بین مدل ها می‌شود. تعدادی از برندهای معروف موجود در بازار را در ادامه برای شما نام می بریم.

بوش، فلر، تفال، دسینی، کرکماز، فوما، جوهر هاوس، یونیک، مایدیا، پارس استیل، سام، ویداس تعدادی از برندهای قابل اشاره است.

کلام آخر

هدف از درج این مطلب کمک به شما عزیزان در انتخاب زودپز برقی خوب و مناسب بود. هر ساله مدل های جدیدی با امکانات و ویژگی های پیشرفته تر وارد بازار می شوند. پیشنهاد می کنیم با بررسی دستگاه های موجود در سایت دیاناکالا بهترین مدل را برای منزل خود انتخاب و خرید نمایید.

زود پز بوش مدل BSGP1291
زودپز 4 کاره پرشیا مدل PR-407
زودپز جنرال ژاپن Ge-9807

جهت اطلاع از تخفیف های سایت دیاناکالا و دریافت کد تخفیف به اینستاگرام و تلگرام ما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *